دستگاه اکسترودر خوراک

دستگاه اکسترودر خوراک

دستگاه اکسترودر خوراک موجب فرآوری مواد غذایی و افزایش هضم آن برای جانداران آبزی میشود. رطوبت گیری و برش مواد به قطعات یکسان از جمله مزایای این دستگاه است.

ساز و کار دستگاه اکسترودر خوراک

پس از جداسازی خاک ، خاشاک و در کل ضایعات موجود در مواد غذایی ، آسیاب اولیه و آسیاب چکشی ، مواد اولیه تشکیل دهنده خوراک غذایی به منظور ریز شدن به قطعات کوچک به آسیاب پولورایزر وارد میگردد.

آسیاب پولورایزر باعث خرد شدن مواد اولیه تا حد نانو میشود ، دقت کنید هر چقدر مواد اولیه ریزتر باشند هضم و جذب آن آسان میگردد.

پس از اتمام کار آسیاب پولورایزر ، مواد اولیه وارد دستگاه میکسر ایده آل میشوند. در این قسمت ذرات خرد شده مواد اولیه خوراک باهم میکس میشوند.

سپس مواد به منظور پخت ، ایجاد چسبندگی طبیعی در خوراک از طریق گرما ، رطوبت و افزایش زمان پخت به دستگاه کاندیشنر وارد می گردند.

پس از پخت و اعمال چسبندگی ، گرما و رطوبت به مواد اولیه ، خوراک جهت همگن سازی وارد ساز و کار هموژنایزر میشود. دستگاه هموژنایزر به مواد اولیه شوک هایی وارد میکند که سبب افزایش میزان نشاسته و هیدروکربنات و در نتیجه قند موجود در مواد اولیه خوراک غذایی میشود.

سپس مواد اولیه جهت خمیری شکل شدن وارد سیلندر دستگاه اکسترودر خوراک میشود. این سیلندر فشار مکانیکی خود را به مدت (۵۰۰_۲۰۰) مرتبه به مواد وارد میکند. در سیلندر اکسترودر بخار و رطوبت ناشی از آب وجود دارد که سبب ایجاد شوک های حرارتی و در نتیجه خمیری شکل شدن به علاوه شکستگی هیدروکربنات میشود. این مرحله سبب افزایش هضم تا (۳۰۰)٪ مواد غذایی به دلیل شکستگی هیدروکربنات میشود.

دستگاه اکسترودر خوراک
دستگاه اکسترودر خوراک

فرآوری خوراک اکسترود

پس از اتمام مرحله سیلندر اکسترودر ، مواد اولیه غذایی وارد بخش کاتر اکسترودر یا برش مواد می گردند. دقت کنید ، شکل و فرم مواد غذایی بایستی به گونه ای باشد ، که به آسانی ماهی بتواند آن را شکار کند‌.

مواد اولیه اکنون حالتی گرانولی ، ریز ، داغ ، بخار دار و مرطوب دارد. بنابراین بایستی رطوبت گیری شود ، به همین خاطر مواد اولیه مرطوب وارد بخش درایِر دستگاه اکسترودر خوراک جهت رطوبت گیری و خشک سازی آن جهت جلوگیری از کپک زدگی در هنگام بسته بندی میگردد. در این بخش از دستگاه به دلیل وجود هوای گرم ، مواد اولیه مجدد دچار پخت و قوامی بیشتر میشوند.

سپس مواد غذایی وارد دستگاه وکیوم کاتر جهت نفوذ ویتامین ها به علاوه روغن های ضروری میشود. سپس مواد حاصل جهت خنک سازی وارد دستگاه کولر هیدرولیکی و در نهایت مواد بسته بندی خواهد شد.

فرآوری خوراک اکسترود
فرآوری خوراک اکسترود

مزایای بکارگیری دستگاه اکسترودر

آسیاب پولورایزر :

▪این بخش از دستگاه سبب میکرونیزه کردن و در نتیجه آن افزایش جذب مواد میگردد.

سیستم هموژنایزر :

▪سبب همگن سازی ، اعمال شوک حرارتی به مواد و شکستگی هیدروکربنات موجود در ساختار مواد اولیه میشود.

کاندیشنر :

▪وجود کاندیشنر مواد باعث افزایش چسبندگی طبیعی مواد در گرما میگردد.

سیلندر :

▪وجود سیلندر در دستگاه اکسترودر خوراک آبزیان باعث شکستگی هیدروکربنات و افزایش میزان هضم تا (۳۰۰)٪ میشود. همچنین این بخش به دلیل تفاوت میزان فشار در نواحی مختلف سبب افزایش میزان ماندگاری مواد غذایی در آب میشود.

کاتر :

▪قطعه قطعه کردن مواد اولیه خوراک بطور یکسان

درایر :

▪وجود درایر در دستگاه اکسترودر خوراک موجب رطوبت گیری ، جلوگیری از کپک زدگی ، پخت مجدد و در نتیجه افزایش قوام آن میشود.

وکیوم کوتر:

▪نفوذ ویتامین ها و روغن های ضروری به مواد غذایی

مزایای بکارگیری دستگاه اکسترودر
مزایای بکارگیری دستگاه اکسترودر

تاثیرات ناشی از اکسترودر مواد غذایی آبزیان

دستگاه اکسترودر خوراک سبب فرآوری مواد غذایی و افزایش میزان هضم تا (۳۰۰)٪ و در نتیجه کاهش فضولات تا (۳۰۰)٪ نیز میگردد.

در اینصورت میزان تراکم ماهی بایستی تا (۲۰۰)٪ افزایش پیدا کند ، چون فضولات جانداران آبزی سبب افزایش میزان اوره و آمونیاک آب موجود در استخر و در نتیجه افزایش رشد جلبک ها میگردد. رشد بیشتر جلبک ها نیز سبب کاهش میزان اکسیژن موجود در آب میشود.

بنابراین در صورت بکارگیری مواد غذایی فرآوری ، قادر به افزایش تراکم جاندار آبزی پرورشی موردنظر خود به دلایل مذکور هستید.

جهت رفاه و دسترسی آسان تولیدکنندگان و پرورش دهندگان ما درسایت آبزیان محصولات برند اروپایی و باکیفیت را قرارداده ایم. شما میتوانید جهت تهیه دستگاه اکسترودر خوراک به سایت آبزیان مراجعه کرده و اقدام به تهیه آن داشته باشید.

درگاه پرداخت زرین پال و ارسال پستی رایگان و با قیمت مناسب و بدون واسطه از جمله مزایای فروشگاه آبزیان است.

کلیه حقوق این سایت متعلق به مجموعه آبزیان میباشد. طراح : یاسر عباس نیا
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.