سوختگی ماهی در آفتاب

ماهی آفتاب سوختگی

سوختگی ماهی در آفتاب ، یکی از معضلات و دشواری های استخرهای پرورشی جانداران آبزی است که سبب اختلال در عملکرد بدن ماهی و در نتیجه خسارات اقتصادی میشود.

اثرات ناشی از سوختگی ماهی در آفتاب

وجود ماهی های پرورشی در فضاهای باز فاقد سایبان های استاندارد سبب سوختگی آن ها میشود.

سوختگی ، ماهی را دچار درد جسمی ، تضعیف سیستم ایمنی بدن و در نتیجه دچار ابتلاء به بیماری های بیشتر میکند.

قرارگیری ماهی در معرض نور مستقیم خورشید سبب نابودی پوشش مخاطی روی پوست آن ها میشود. پوشش مخاطی پوستی ، همان بخش اصلی دفاع از پوست ماهی در مقابل عوامل بیماری زا است.

همچنین قرار گیری مستقیم ماهی در مقابل نور خورشید علاوه بر سوختگی ماهی در آفتاب سبب کاهش میزان تعداد سلول های باکتریویسیدی (نابودگر باکتری) میشود.

علاوه بر این موارد وجود ماهی در برابر نور ماوراء بنفش خورشید سبب زیان رسانی به (DNA) و در نتیجه کاهش آنتی بادی بدن آن میشود.

بنابراین ، برخورد مستقیم نور خورشید سبب ایجاد اثرات مخرب و زیانباری میگردد. علاوه بر آن ها در واقع نور خورشید باعث تلفات ، خسارات و تحمیل هزینه های اقتصادی به پرورش دهندگان میشود.

سوختگی ماهی در آفتاب
سوختگی ماهی در آفتاب

راهکارهای پیشگیری

یکی از راهکارهای جلوگیری از بروز اثرات ناشی از نور خورشید و سوختگی ماهی در آفتاب ایجاد مخازن و پوشش بر روی استخرهای پرورشی است. البته دقت کنید برخی از ماهی ها بصری هستند ، بعبارتی بعضی از ماهی ها بایستی مواد غذایی را ببینند ، تا بتوانند آن را بخورند.

بنابراین ، در هنگام احداث مخزن های پوششی بایستی از ایجاد تاریکی زیاد خودداری کنید.

یکی دیگر از نکات احتیاطی ایجاد ساختارهای پوششی ، ایجاد سایه ناشی از آن است. ایجاد سایه منجر به تغییر محیط و در نتیجه پرخاشگری ماهی است.

راهکارهای پیشگیری
راهکارهای پیشگیری

دفاع بدن ماهی در برابر آفتاب

بدن جانداران آبزی علی الخصوص ماهی حاوی ترکیبات خاصی به نام آمینواسیدهای مایکوسپورین است که سبب کاهش اثرات ناشی از اشعه ماورای بنفش خورشید و سوختگی ماهی در آفتاب میشود.

آمینواسیدهای مایکوسپورین در بدن ماهی تجمع می یابند زیرا این ترکیبات در پروتوزوآ(جانوران شکارچی میکروب) ، جلبک ها و سیانوباکتریاهای ماهی ها به میزان فراوانی وجود دارد.

اما به دلیل قرارگیری طولانی مدت ماهی در مقابل نور خورشید قدرت دفاعی ترکیبات مذکور کاهش پیدا میکنند.

دفاع بدن ماهی در برابر آفتاب
دفاع بدن ماهی در برابر آفتاب
کلیه حقوق این سایت متعلق به مجموعه آبزیان میباشد. طراح : یاسر عباس نیا
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.