ارمتوکسین

آنتی بیوتیک ارمتوکسین

داروی ارمتوکسین ، نوعی داروی باکتریسیدی(باکتری کُش) باکتری های گرم مثبت و گرم منفی جانداران آبزی میباشد. نحوه درمان آبزیان را با استفاده از این دارو را در این مطلب بخوانید.

نحوه اثرگذاری داروی ارمتوکسین

آنتی بیوتیک ارمتوکسین ، حاوی سولفادیمتوکسین و ارمتوپریم میباشد.

سولفادیمتوکسین جزو آنتی بیوتیک های سولفونامید که سبب پیشگیری از تغییر اسیدپارا آمینوبنزوئیک به اسید دی هیدروفولیک میشود.

ارمتوپریم نیز از مداخله اسید دی هیدروفولیک در فرآیند تولید اسیدهای نوکلئیک جلوگیری میکند.

مصرف همزمان سولفادیمتوکسین و ارمتوپریم سبب هم افزایی خواص آن ها میگردد. بعبارتی مصرف همزمان آن ها دارای اثرگذاری بیشتری نسبت به مواقعی است که بصورت جداگانه مورد استفاده قرار میگیرند.

این دارو حاوی خواص باکتریسیدی(باکتری کُش) بر روی گونه های مختلف باکتری های گرم مثبت و گرم منفی جانداران آبزی همچون ویبریو آئروموناس استافیلوکوک و اِدواردزیلا دارد.

موارد مصرف ارمتوکسین

▪بکارگیری این دارو سبب بهبود بیماری عفونی سپتی سمی ناشی از باکتری اِدواردزیلا ایکتالوری در جانداران آبزی علی الخصوص ماهی میشود.

▪از دیگر کاربردهای این دارو میتوان به درمان عفونت غده ای فرونکلوزیس ناشی از باکتری سالمونیسیدا آئروموناس ماهی اشاره کرد.

ارمتوکسین
ارمتوکسین

مقدار و نحوه مصرف ارمتوکسین

▪میزان مورد نیاز این دارو جهت بهبود ، درمان اختلالات و بیماری های فوق (۵۰) میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن ماهی در روز بمدت (۵) روز متوالی و پشت سر هم میباشد.

این دارو را میتوان به (۲) شیوه ذیل در آبزیان مورد استفاده قرار داد :

ترکیب ارمتوکسین به مواد غذایی قبل از پلت سازی یا اکسترود کردن آن :

▪به علت پایداری و استواری ارمتوکسین در مقابل حرارت و گرما میتوانید آن را قبل از پلت سازی یا اکسترود کردن مواد غذایی آبزیان به آن اضافه کنید.

جهت این عمل در قدم اول ، بایستی وزن ماهی های تحت درمان را بطور دقیق محاسبه کنید. سپس میزان مواد غذایی و خوراک مورد نیاز جهت تغذیه ماهی در روز را بر مبنای سایز ماهی و میزان دمای آب محاسبه کنید.

بر اساس جدول ذیل میزان مورد نیاز ارمتوکسین جهت درمان هر ۱۰۰ کیلوگرم وزن بدن ماهی در روز برابر با (۱۶/۷) گرم میباشد.

ترکیب ارمتوکسین به مواد غذایی پس از پلت سازی یا اکسترود کردن آن :

▪جهت ترکیب ارمتوکسین به مواد غذایی و خوراک پس از پلت شدن یا اکسترود کردن بایستی میزان مورد نیاز ارمتوکسین در جدول فوق را به محلول ژلاتینی (۵)٪ اضافه کنید. از بکارگیری روغن به عنوان محلول خودداری کنید ، چون روغن سبب بروز تلخی ارمتوپریم میگردد.

مواد غذایی پلت را به آهستگی به محلول اضافه کنید و اجازه دهید تا بطور کامل محلول به خُورد خوراک رود. و چند ساعت جهت خشک سازی آن قبل از نگهداری صبر کنید.

نکته : (* بطور کلی ، (۱) لیتر از محلول جهت پوشش (۲۵) کیلوگرم خوراک پلت لازم است.)

مدت زمان پرهیز از مصرف

در صورتیکه میزان دمای آب هنگام بکارگیری ارمتوکسین بیشتر از (۱۰) درجه سانتیگراد بود ، بایستی از مصرف ماهی بمدت (۴۲) روز پس از درمان اولیه خودداری کنید.

ارمتوکسین
ارمتوکسین

تداخلات دارویی

از مصرف همزمان داروی ارمتوکسین با سایر داروهای آنتی بیوتیکی خودداری کنید.

نکات احتیاطی کاربری

▪هنگام ترکیب داروی ارمتوکسین با خوراک و هنگام بکارگیری آن از پوشش های محافظتی همچون لباس ، دستکش و ماسک ضدغبار استفاده کنید. زیرا این دارو سبب تحریک و حساسیت حاد چشم میگردد.

▪در صورت ورود ناگهانی این دارو به چشم ، باید سریعا ناحیه مورد نظر را با میزان فراوانی از آب شستشو دهید.

▪از تماس مستقیم و برخورد دارو با پوست جلوگیری کنید.

▪دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

شرایط نگهداری

داروی ارمتوکسین را در مکان تاریک ، به دور از تابش مستقیم نور خورشید ، خشک و در دمای کمتر از (۲۵) درجه سانتیگراد نگهداری کنید.

کلیه حقوق این سایت متعلق به مجموعه آبزیان میباشد. طراح : یاسر عباس نیا
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.